Kalender

  • Madrigaler i Koncertkirken

    21/03
    19:30

    Koncertkirken, Blågårds Pl. 6A, 2200 København N

    Med støtte fra Beckett-Fonden indledte Musica Ficta og Bo Holten i 2016 et treårigt projekt, med det formål at specialisere sig i udførelsen af senrenæssancens italienske madrigaler. Vi har nu arbejdet intenst med musikken de første to år og store landvindinger er gjort. Vi har lært et enormt repertoire at kende fra tidens allerstørste komponister: Marenzio, Monteverdi, Luzzaschi, Gesualdo, Wert etc. Vi har med originale manualer og teoretiske værker studeret, hvordan man kan og bør udsmykke madrigalerne med musikalske ornamenter, og hvordan man sågar kan improvisere inden for genren, næsten som vi kender det fra vor tids jazz.

    Madrigalerne er små musikdramatiske scener, der ofte skildrer den ulykkelige (og endnu oftere, den meget erotiske) kærlighed. Madrigalerne var forløbere for operaen, som opstod i denne tid, og når man hører dem, er man ikke i tvivl om, hvorfor man fristedes til at føre disse musikalske miniaturer ind i en fuld scenisk ramme.

    I 2018 arbejder vi videre med nyt repertoire, særligt med fokus på Giaches de Wert (1535-1596) og Luca Marenzio (1553-1599) og vi glæder os til at præsentere jer for den musik vi med rette efterhånden kan kalde – vores.

    Medvirkende:

    Bo Holten, dirigent og fortæller

    Ann-Christin W. Ingels, sopran
    Christine Nonbo, sopran
    Eva Wöllinger-Bengtson, alt
    Daniel Carlson, kontratenor
    Josef Hamber, tenor
    Tobias Aabye Dam, tenor
    Lauritz Jakob Thomsen, bas
    Rasmus Kure, bas

  • Påskemusik af Orlandus Lassus

    28/03
    19:30

    Ellevang Kirke, Aarhus

    Den flamske renæssancekomponist, Orlandus Lassus (1532-1594) er stadig en overset skikkelse blandt mere kendte komponister som Josquin Desprez, Palestrina og Tallis. Musica Ficta har imidlertid gennem flere år insisteret på netop Lassus som en af senrenæssancens største. Med stedse stor interesse fra de danske kirker og musikforeninger indlader vi os på endnu et projekt med vores gamle huskomponist – nu med hans påskemusik til Påskelørdag.

     

    Vi kan takke den lutherske reformation for meget. Også inden for musikken skabte den røre og revolution, hvilket i høj grad styrkede musikproduktionen i 1500-tallet – paradoksalt nok, især inden for den katolske tradition. De største af renæssancens mestre levede og komponerede i denne brydningstid og blev et aktivt våben mod den åndelige pest, som ifølge katolicismen, spredte sig over hele den kristne verden. Gombert, Palestrina, Clemens og ikke mindst Lassus var fodsoldater på den åndelige slagmark og komponerede nogle af de uigenkaldeligt største værker, som den europæiske musikhistorie kan bryste sig ved. Netop for at imødekomme de modreformatoriske krav fra Trindentinerkoncilet, blev Lassus i de tidlige 1580’ere bedt om at skrive ny musik til påskeliturgien, heriblandt lamentationerne og responsorierne.

     

    Trods modreformationens tilsyneladende konservative intentioner, var der intet antikveret ved Lassus. De sidste 36 år af sit liv tilbragte han som hofkapelmester i München, men han drog flere gange til Italien for at lade sig inspirere af de nyeste bevægelser som særligt udfoldede sig omkring Ferrara i 70’erne og 80’erne. Lassus mestrede renæssancens polyfoni til fulde, men havde samtidig en moderne sans for det dramatiske, som kommer til udtryk ved kontroversiel brug af kontrapunkt og dissonans. Hans musik er ekspressiv – her er påskemusikken ingen undtagelse.

     

    Musica Ficta og Bo Holten har gennem flere år specialeret sig i Lassus’ musik og har de seneste år fordybet sig i komponistens Matthæuspassion og indspillet hele passionen på CD.

    Påsken 2018 byder på Lamentationer og Responsorier fra Påskelørdag sammenvævet med den gregorianske sang, som man gjorde på denne tid. Derudover krydres koncerten med et par af Lassus’ store motetter for seks stemmer.

     

     

    Medvirkende

    Ann-Christin W. Ingels, sopran

    Cassandra Lemoine, sopran

    Eva Wöllinger-Bengtson, alt

    Tobias Aabye Dam, tenor

    Stuart Kinsella, tenor

    Lauritz Jakob Thomse, baryton

    Jakob Soelberg, bas

    Bo Holten, dirigent

  • Påskemusik af Orlandus Lassus

    30/03
    14:00

    Fredensborg Slotskirke

     

    Den flamske renæssancekomponist, Orlandus Lassus (1532-1594) er stadig en overset skikkelse blandt mere kendte komponister som Josquin Desprez, Palestrina og Tallis. Musica Ficta har imidlertid gennem flere år insisteret på netop Lassus som en af senrenæssancens største. Med stedse stor interesse fra de danske kirker og musikforeninger indlader vi os på endnu et projekt med vores gamle huskomponist – nu med hans påskemusik til Påskelørdag.

     

    Vi kan takke den lutherske reformation for meget. Også inden for musikken skabte den røre og revolution, hvilket i høj grad styrkede musikproduktionen i 1500-tallet – paradoksalt nok, især inden for den katolske tradition. De største af renæssancens mestre levede og komponerede i denne brydningstid og blev et aktivt våben mod den åndelige pest, som ifølge katolicismen, spredte sig over hele den kristne verden. Gombert, Palestrina, Clemens og ikke mindst Lassus var fodsoldater på den åndelige slagmark og komponerede nogle af de uigenkaldeligt største værker, som den europæiske musikhistorie kan bryste sig ved. Netop for at imødekomme de modreformatoriske krav fra Trindentinerkoncilet, blev Lassus i de tidlige 1580’ere bedt om at skrive ny musik til påskeliturgien, heriblandt lamentationerne og responsorierne

     

    Trods modreformationens tilsyneladende konservative intentioner, var der intet antikveret ved Lassus. De sidste 36 år af sit liv tilbragte han som hofkapelmester i München, men han drog flere gange til Italien for at lade sig inspirere af de nyeste bevægelser som særligt udfoldede sig omkring Ferrara i 70’erne og 80’erne. Lassus mestrede renæssancens polyfoni til fulde, men havde samtidig en moderne sans for det dramatiske, som kommer til udtryk ved kontroversiel brug af kontrapunkt og dissonans. Hans musik er ekspressiv – her er påskemusikken ingen undtagelse.

     

    Musica Ficta og Bo Holten har gennem flere år specialeret sig i Lassus’ musik og har de seneste år fordybet sig i komponistens Matthæuspassion og indspillet hele passionen på CD.

    Påsken 2018 byder på Lamentationer og Responsorier fra Påskelørdag sammenvævet med den gregorianske sang, som man gjorde på denne tid. Derudover krydres koncerten med et par af Lassus’ store motetter for seks stemmer.

     

     

    Medvirkende

    Ann-Christin W. Ingels, sopran

    Cassandra Lemoine, sopran

    Eva Wöllinger-Bengtson, alt

    Tobias Aabye Dam, tenor

    Stuart Kinsella, tenor

    Lauritz Jakob Thomse, baryton

    Jakob Soelberg, bas

    Bo Holten, dirigent

  • Madrigaler i Sct. Peders Kirke

    06/04
    21:00

    Sct. Peders Kirke, Sct Peders Kirkeplads 5, 4700 Næstved

    Med støtte fra Beckett-Fonden indledte Musica Ficta og Bo Holten i 2016 et treårigt projekt, med det formål at specialisere sig i udførelsen af senrenæssancens italienske madrigaler. Vi har nu arbejdet intenst med musikken de første to år og store landvindinger er gjort. Vi har lært et enormt repertoire at kende fra tidens allerstørste komponister: Marenzio, Monteverdi, Luzzaschi, Gesualdo, Wert etc. Vi har med originale manualer og teoretiske værker studeret, hvordan man kan og bør udsmykke madrigalerne med musikalske ornamenter, og hvordan man sågar kan improvisere inden for genren, næsten som vi kender det fra vor tids jazz.

    Madrigalerne er små musikdramatiske scener, der ofte skildrer den ulykkelige (og endnu oftere, den meget erotiske) kærlighed. Madrigalerne var forløbere for operaen, som opstod i denne tid, og når man hører dem, er man ikke i tvivl om, hvorfor man fristedes til at føre disse musikalske miniaturer ind i en fuld scenisk ramme.

    I 2018 arbejder vi videre med nyt repertoire, særligt med fokus på Giaches de Wert (1535-1596) og Luca Marenzio (1553-1599) og vi glæder os til at præsentere jer for den musik vi med rette efterhånden kan kalde – vores.

    Medvirkende:

    Bo Holten, dirigent og fortæller

    Ann-Christin W. Ingels, sopran
    Christine Nonbo, sopran
    Eva Wöllinger-Bengtson, alt
    Daniel Carlson, kontratenor
    Josef Hamber, tenor
    Tobias Aabye Dam, tenor
    Lauritz Jakob Thomsen, bas
    Rasmus Kure, bas

    Billetsalg åbner 1. februar 2018.

  • Sweelincks Davidssalmer

    27/04
    17:00

    Frederiksberg Kirke

    I Vokalensemblet Musica Ficta gør vi en dyd ud af at præsentere det danske publikum for den mere ukendte del af vokalrepertoiret; altid sammensat med øje for et bestemt tema, en periode eller en komponist. I dette koncertprojekt er det sidstnævnte, der gør sig gældende, for i år helligere vi et helt program til den hollandske renæssancekomponist Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621).

     

    Den reformerte Kirke har ikke bare sin egen liturgi og sine egne idealer og læresætninger, – men også sin egen musik. Denne særlige variant af reformationen havde stort følgeskab i Nederlandene. Det blev derfor ikke så underligt Jan Pieterszoon Sweelinck, som hørte hjemme i Amsterdam, der blev denne trosretnings store komponist.

     

    Hans måske største indsats inden for vokalmusikken er tonesætningen af samtlige 150 Davids-psalmer fra Det Gamle Testamente. De er tonesat i højrenæssancens overdådige, polyfone stil, – alt fra enkel 4-stemmig sats til højst komplicerede 6- og 7-stemmige satser, for ikke at tale om kernesatser som er komponeret i 8-stemmigt dobbeltkor. Denne musik vandt naturligvis stor udbredelse i Nederlandene, og i øvrigt også andre steder i Europa, og den er et hovedværk i sen-renæssancens musik.

     

    Musica Ficta agter at fylde et helt koncertprogram med Sweelincks yppige Psalme-satser og samtidig sætte publikum ind i denne musik og denne trosretnings særlige karaktertræk, samt give lidt historisk (og religions-historisk) baggrund for tilblivelsen af Sweelincks kolossale opus.

     

    Ved koncerten vil Allan Rasmussen deltage med virtuos stykker for cembalo også af Sweelinck.

     

     

    Medvirkende:

     

    Ann-Christin W. Ingels, sopran

    Christine Nonbo, sopran

    Eva Wöllinger-Bengtson, alt

    Rebecca Forsberg Svendsen, alt

    Josef Hamber, tenor

    Tobias Aabye Dam, tenor

    Jakob Soelberg, bas

    Rasmus Kure Thomsen, bas

    Allan Rasmussen, cembalo

    Bo Holten, dirigent

  • Sweelincks Davidssalmer

    29/04
    15:00

    Brødremenigheden, Christiansfeld

    I Vokalensemblet Musica Ficta gør vi en dyd ud af at præsentere det danske publikum for den mere ukendte del af vokalrepertoiret; altid sammensat med øje for et bestemt tema, en periode eller en komponist. I dette koncertprojekt er det sidstnævnte, der gør sig gældende, for i år helligere vi et helt program til den hollandske renæssancekomponist Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621).

     

    Den reformerte Kirke har ikke bare sin egen liturgi og sine egne idealer og læresætninger, – men også sin egen musik. Denne særlige variant af reformationen havde stort følgeskab i Nederlandene. Det blev derfor ikke så underligt Jan Pieterszoon Sweelinck, som hørte hjemme i Amsterdam, der blev denne trosretnings store komponist.

     

    Hans måske største indsats inden for vokalmusikken er tonesætningen af samtlige 150 Davids-psalmer fra Det Gamle Testamente. De er tonesat i højrenæssancens overdådige, polyfone stil, – alt fra enkel 4-stemmig sats til højst komplicerede 6- og 7-stemmige satser, for ikke at tale om kernesatser som er komponeret i 8-stemmigt dobbeltkor. Denne musik vandt naturligvis stor udbredelse i Nederlandene, og i øvrigt også andre steder i Europa, og den er et hovedværk i sen-renæssancens musik.

     

    Musica Ficta agter at fylde et helt koncertprogram med Sweelincks yppige Psalme-satser og samtidig sætte publikum ind i denne musik og denne trosretnings særlige karaktertræk, samt give lidt historisk (og religions-historisk) baggrund for tilblivelsen af Sweelincks kolossale opus.

     

    Ved koncerten vil Allan Rasmussen deltage med virtuos stykker for cembalo også af Sweelinck.

     

     

    Medvirkende:

     

    Ann-Christin W. Ingels, sopran

    Christine Nonbo, sopran

    Eva Wöllinger-Bengtson, alt

    Rebecca Forsberg Svendsen, alt

    Josef Hamber, tenor

    Tobias Aabye Dam, tenor

    Jakob Soelberg, bas

    Rasmus Kure Thomsen, bas

    Allan Rasmussen, cembalo

    Bo Holten, dirigent

  • En Snes Danske Viser

    06/05
    19:30

    Køge Kirke, Køge

    “En Snes danske Viser” 1915 og 1917 af Carl Nielsen og Thomas Laub var et fornyet startskud til en genoplivning og forfriskning af Den Danske Sangskat. Musica Ficta fejrede begge jubilæumsår ved at indspille alle sangene fra begge bind. Nu vil vi præsentere det bedste fra begge udgivelser, og det er langt fra de mest kendte af de ellers så berømte sange, men man er ret sikker på at høre træffere som Underlige Aftenlufte, Stille Hjerte Sol går ned, Tit er jeg glad og Gertrud rider ad Bloksbjerg til.

    Medvirkende:

    Bo Holten, dirigent og fortæller

    Louise Odgaard, sopran
    Christine Nonbo, sopran
    Marianne Heuer, sopran
    Ann-Christin W. Ingels, sopran
    Eva Wöllinger-Bengtson, alt
    Hanne le Fevre, alt
    Josef Hamber, tenor
    Tobias Aabye Dam, tenor
    Lauritz Jakob Thomse, baryton
    Rasmus Kure Thomsen, bas
    Jakob Soelberg, bas

     

     

  • Madrigaler på Hempel Glasmuseum

    27/07
    19:30

    Hempel Glasmuseum, Annebjerg Stræde 2, 4500 Nykøbing Sjælland

    Med støtte fra Beckett-Fonden indledte Musica Ficta og Bo Holten i 2016 et treårigt projekt, med det formål at specialisere sig i udførelsen af senrenæssancens italienske madrigaler. Vi har nu arbejdet intenst med musikken de første to år og store landvindinger er gjort. Vi har lært et enormt repertoire at kende fra tidens allerstørste komponister: Marenzio, Monteverdi, Luzzaschi, Gesualdo, Wert etc. Vi har med originale manualer og teoretiske værker studeret, hvordan man kan og bør udsmykke madrigalerne med musikalske ornamenter, og hvordan man sågar kan improvisere inden for genren, næsten som vi kender det fra vor tids jazz.

    Madrigalerne er små musikdramatiske scener, der ofte skildrer den ulykkelige (og endnu oftere, den meget erotiske) kærlighed. Madrigalerne var forløbere for operaen, som opstod i denne tid, og når man hører dem, er man ikke i tvivl om, hvorfor man fristedes til at føre disse musikalske miniaturer ind i en fuld scenisk ramme.

    I 2018 arbejder vi videre med nyt repertoire, særligt med fokus på Giaches de Wert (1535-1596) og Luca Marenzio (1553-1599) og vi glæder os til at præsentere jer for den musik vi med rette efterhånden kan kalde – vores.

    Medvirkende:

    Bo Holten, dirigent og fortæller

    Ann-Christin W. Ingels, sopran
    Christine Nonbo, sopran
    Eva Wöllinger-Bengtson, alt
    Daniel Carlson, kontratenor
    Josef Hamber, tenor
    Tobias Aabye Dam, tenor
    Lauritz Jakob Thomsen, bas
    Rasmus Kure, bas

  • En Snes Danske Viser

    11/11
    15:00

    Hjørring Gymnasium, Hjørring

    “En Snes danske Viser” 1915 og 1917 af Carl Nielsen og Thomas Laub var et fornyet startskud til en genoplivning og forfriskning af Den Danske Sangskat. Musica Ficta fejrede begge jubilæumsår ved at indspille alle sangene fra begge bind. Nu vil vi præsentere det bedste fra begge udgivelser, og det er langt fra de mest kendte af de ellers så berømte sange, men man er ret sikker på at høre træffere som Underlige Aftenlufte, Stille Hjerte Sol går ned, Tit er jeg glad og Gertrud rider ad Bloksbjerg til.

    Medvirkende:

    Bo Holten, dirigent og fortæller

    Louise Odgaard, sopran
    Christine Nonbo, sopran
    Marianne Heuer, sopran
    Ann-Christin W. Ingels, sopran
    Eva Wöllinger-Bengtson, alt
    Hanne le Fevre, alt
    Josef Hamber, tenor
    Tobias Aabye Dam, tenor
    Lauritz Jakob Thomse, baryton
    Rasmus Kure Thomsen, bas
    Jakob Soelberg, bas